woensdag 19 september 2012

We zullen doorgaan...

Als je een tijd lang je gewicht bijhoudt in een curve, een excelletje of anderssoortig grafiekje, kom je soms voor aardige verrassingen te staan.
Sinds enige tijd houd ik mijn gewicht en mijn eetgewoonten zo goed en zo kwaad als het gaat bij op de site van het voedingscentrum. Zij hebben een aantal handige tools (eetmeter, voedingchecker, bmi-checker) in het leven geroepen waarin je eenvoudig kunt bij houden wat er allemaal in gaat, en wat daarvan het effect is.

Bij mij gaat dat in terugkerende cycli van een maand of 2 à 3; zo lang het goed gaat houd ik keurig netjes alles bij, en ik kan precies zien wanneer ik weer ben afgehaakt. Een tijd lang vul ik niets in en daarna begint uit het niets mijn gewichtscurve met een nieuw hoogtepunt. het lijken warempel de Alpen wel, of nee, de Himalaya, met al die hoogteverschillen. het begrip jojo-en is mijn dan helaas ook verre van vreemd.

Het is ook niet zo gek, want als het mis gaat komt dat vaak omdat ik ineens een enorme trek krijg en dan min of meer ongecontroleerd etenswaren naar binnen prop, waarbij ik achteraf geen flauw idee heb hoeveel dat bij benadering geweest moet zijn. Bovendien, zoek maar eens in een gemiddelde voedingsmiddelenlijst naar "chocotoff, 13 stuks", of een specifiek omschreven soort koekjes of zoutjes. Het blijft altijd in algemeenheden omschreven, en daar kan ik dan vervolgens helemaal niet mee uit de voeten.
En 3200 kcal op een dag, dat is iets dat je ook niet graag in een lijstje terugziet. Dus als het mis is, is het meteen ook GOED mis, ik schrijf niets meer op, zie daar kennelijk onbewust een vrijbrief in om de hele controle over mijn eetgedrag los te laten en stort me rücksichtloss in een diepe put van zoutjes, flessen wijn, chocolade en kaasjes.
O, als ik dat toch eens leerde beheersen.

Maar goed, zo zag ik in de Eetmeter, die ik sinds oktober 2011 op min of meer reguliere basis ben gaan bijhouden, dat ik ooit in de herfst van 2011 83 kilo woog, dat ik gestaag ben afgevallen tot 73 kilo in februari 2012, en dat ik in mei weer terug was op de 83. Nu ben ik, herfst 2012, een jaar verder en 1,5 kilo zwaarder. op 84,6 kilo begin ik opnieuw met mijn afvalrace. Met in mijn achterhoofd de positieve boodschap die ik altijd met me meedraag: Deze keer gaat het wél lukken!

Al hoop ik niet dat ik er dan weer 5 maanden over ga doen, want 2 kilo per maand dat vind ik wel wat weinig...

Ik ben nu, geheel en al op eigen houtje, begonnen aan een dieet zonder koolhydraten, of met zo min mogelijk koolhydraten. Mijn onmisbare makkers in de strijd tegen de kilo's zijn mijn onafscheidelijke ketosticks; zij geven aan of ik 'in ketose" ben en of ik dus vet aan het verbranden ben. Tot nu toe gaat het goed, ik ben nu ongeveer een week bezig en sinds gisteren in lichte mate "in ketose". Die ketose bereik ik kennelijk als ik een aantal dagen (minimaal 3) onder de 25 gram koolhydraten per dag blijf. Geen calorieën tellen dus, maar goed, ook de koolhydraten moeten geteld, dus of dát nou zo'n verbetering is?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten